ENTREVISTA: MARIA JOSEP ESCRIVÀ I MARIA ALCARAZ, AUTORES D’«ÀNGELS DE NATA»

Per Juli Cànoves

«Un àngel cau del cel quan deixes de creure en els teus somnis i en la capacitat de ser feliç; aleshores tot se’n va a terra.»

Són Maria Josep Escrivà i Maria Alcaraz. La primera, l’autora del text d’Àngels de nata; la segona, de les il·lustracions. Dues cares d’una mateixa moneda que comparteixen moltes coses comunes, com per exemple que ambdues estan farcides d’il·lusió davant la publicació d’un llibre deliciós, ple de màgia, fantasia i positivisme. Tant Maria com Maria Josep són saforenques, l’una de Rafelcofer i l’altra del Grau de Gandia. Segurament, per aquest caràcter obert i mariner es van entendre de meravella durant el més de 13 mesos de feina que han tingut per donar forma i il·lustrar el bonic text de Maria Josep. Així doncs, Edicions 96 presenta un llibre molt especial, una obra 100% il·lustrada i preciosa que ens transportarà al món de la il·lusió i la fantasia dels infants, que posarà en valor els nostres escenaris i que ens deixarà reivindicar que la màgia i el sentit positiu de la vida ho poden tot.

A la dreta, Maria Alcaraz Frasquet, autora de les il·lustracions. A l'esquerra, Maria Josep Escrivà, autora del text.

A la dreta, Maria Alcaraz Frasquet, autora de les il·lustracions. A l’esquerra, Maria Josep Escrivà, autora del text. Foto: Alberto Borja

Què suposa per a vosaltres el llibre?
Maria Josep: Jo vaig començar fent contes i després ja em vaig dedicar a fer poesia. En aquest gènere he desenvolupat tota la meua carrera i és on més m’he donat a conéixer. Per això per a mi és molt important haver tornat a fer narrativa. Per a mi, el conte barreja la reivindicació de viure la vida des de les emocions (des d’un punt de vista poètic) amb la possibilitat d’estendre’m narrativament.

Maria: Per a mi és la primera feina gran que faig d’aquestes característiques. En l’actual panorama editorial no és habitual un projecte com aquest de més de vuitanta planes il·lustrades, i per això ha estat un repte, però també perquè havia d’interpretar i posar imatge a les paraules de Maria Josep.

Maria Josep, ¿trobes que Maria ha estat capaç de reflectir les imatges de la història que tenies al cap quan escrivies?
M. J.: Absolutament. El punt d’atreviment i il·lusió que té Maria gràcies a la seua joventut era el que creia que necessitava Àngels de nata. Jo sabia que la tasca no era fàcil, i el meu instint em fa acostar-me a gent que té una creativitat molt semblant a la meua manera de ser. M’agrada molt veure quan una persona creadora fa la seua aportació artística sobre les coses que literàriament faig, i Maria ha sabut reflectir el que jo volia transmetre.

Maria, ¿com vas acarar tu el projecte?
M.: A mi em feia una miqueta de por, perquè la creació és un procés molt difícil. I el que més em preocupava és que ella estiguera contenta, perquè al cap i a la fi, ja tenia la seua feina feta. Abans de començar ens vam reunir, vam estar passejant pel Grau i tot el que Maria Josep em va contar va servir per a il·lustrar els personatges. Va ser molt important tots els detalls i la tendresa que ella posava quan em contava les coses. La realitat és que m’ho va fer molt fàcil. Durant tot el procés vam anar quedant i corregint algunes coses, però ha estat un treball molt congratulant. Va haver molta llibertat, ens vam entendre molt ràpid. Si no ens haguérem entés, amb un any de faena, i quasi 90 planes, hauria estat un procés molt difícil, però ha estat així.

M. J.: Des de la meua experiència professional, trobe que, quan confies en una persona perquè il·lustre el teu text, el que has de fer és donar-li canxa. Deixar que cree, i després, en tot cas, perfilar coses. Maria va tractar amb la mateixa tendresa i estima els personatges que jo volia que s’hi veieren.

Amb l'editora, Dolors Pedrós, i amb Pau Àlvarez, responsable del format i de la maquetació. Dos àngels en persona sense els quals, els de paper, no existirien.

Amb l’editora, Dolors Pedrós, i amb Pau Àlvarez, responsable del disseny i de la maquetació. Dos àngels en persona sense els quals, els de paper, no existirien. Foto: Juli Cànoves

M.: Fins al punt que jo em vaig imaginar el personatge principal d’Aldonça com Maria Josep de menuda. Era com el meu homenatge a ella, per l’oportunitat que m’ha donat amb aquest llibre.

M. J.: Maria diu que és un homenatge, la qual cosa m’arriba al cor, però realment per a mi la història també és un homenatge als meus llocs, als meus espais, la meua escola pública… I tot això també volia que fóra un homenatge a coses com l’educació que jo he rebut, les amistats, els valors…

Com arriba Maria Josep Escrivà a aquest text?
El text, sense dubte, té una part poètica, fins al punt que la història naix d’un petit poema (que apareix al final de llibre) de Marc Granell. Quan jo vaig llegir aquell poema vaig començar a pegar-li voltes al cap. Al cap i a la fi, fer literatura de ficció és crear un nou món perquè no t’agrada el món on vius o necessites crear-te altres espais. Això fa molts anys que va començar i la història ha anat evolucionant poc a poc fins arribar a aquest text. Al remat, vaig arribar a la conclusió que el motiu que desencadena la història, un àngel que cau del cel, esdevé perquè quan un deixa de creure en els seus somnis i en la capacitat de ser feliç, aleshores tot se li’n va a terra, i eixa és la imatge de l’àngel que queia.

Una imatge presa des del jardí de l'església de Sant Nicolau, amb el que es coneix com els 'tinglados' del port al fons.

Una imatge presa des del jardí de l’església de Sant Nicolau, amb el que es coneix com els ‘tinglados’ del port al fons. Foto: Alberto Borja

El Grau de Gandia, l’escenari de la trama, ¿és un personatge més de la història?
M. J.: Sí, sense cap dubte. El port, el barranc de Sant Nicolau, el Molí, que és el carrer del meus pares. Més enllà d’un escenari, aquests llocs formen part activa de la història. Al cap i a la fi, els llocs ens fan ser com som. Els llocs de la nostra infantesa ens fan com a persones.

M.: A més a més, això ara és més necessari que mai. Ara que estan maltractant els nostres espais de la manera com s’està fent. La gent, quan llija el llibre, podrà connectar amb la importància d’eixe context també. Va ser difícil, perquè jo m’havia d’imaginar el Grau d’abans que ara ja no existeix. Jo no he jugat, per exemple, al barranc de Sant Nicolau, per això vam estar passejant i xarrant per allí, de valent.

Anuncis

4 responses to “ENTREVISTA: MARIA JOSEP ESCRIVÀ I MARIA ALCARAZ, AUTORES D’«ÀNGELS DE NATA»

  1. Interessant i enriquidores paraules de les autores, amics. S’entén que la llarga gènesi del treball té molt a veure amb l’estima amb què s’ha anat construint un projecte literari d’aquells que tracen ponts entre gèneres i formats, entre arquetipus i edats. Ara sols cal endinsar-s’hi!

    • Gràcies, Jovi. Juli va saber connectar amb nosaltres, en aquesta entrevista, i Maria i jo ens vam trobar comodíssimes parlant amb ell. Moltes vegades em diuen que es nota que m’agrada el que faig. I és que l’entusiasme i el convenciment quan fas alguna cosa ajuda a fer-la arribar als altres. Si damunt trobes al teu voltant les complicitats perfectes, aleshores tirar endavant un projecte com aquest que ve de tan lluny és un luxe. No m’agraden les exclusivitats, ni aquestes estupideses a l’hora d’encasellar gèneres, edats ni temàtiques. La vida és diversa i tot conviu i s’hi barreja. Traçar quadrícules en literatura és pobre i crec que estúpid.

  2. Sé de l’entusiame d’ambdues. Ara que aquets àngels estàn entre nosaltres poc a poc o potser ràpidament els hi farem un reconet en els nostres cors. Sóc dels que crec que hi ha àngels sense plomes. Una abraçada i enhorabona per haver arribat a casa. Eduard

    • Eduard: tu ets un optimista genètic; com jo. Ja saps que compartir les alegries i les bones notícies és en si un motiu de felicitat. Maria i jo estem contentes com dues comares amb sabates noves. I ho estarem més si sabem que, als cors de la gent que ens estimem, hi ha un lloquet reservat per a tot allò de bo que representen aquests àngels. Trobe que han nascut en un moment en què els necessitem molt. Tant de bo siguen útils per a qui els busque.

Deixa un comentari

